Linzensoep

Keer terug naar het overzicht

Deze eenvoudige, traditionele Griekse linzensoep, zonder vlees, at ik 30 jaar geleden voor het eerst en ik vind het nog steeds een heerlijke soep.

LINZENSOEP

4 personen                                                                 peper naar smaak

500 gram linzen                                                         2 theelepels zout of 1 bouillon blok

1 middelgrote, gesneden ui                                       1 laurierblad

2 teentjes knoflook                                                    (stukje gedroogde sinaasappelschil, 6cm)

½ kop olijfolie                                                             70 g tomaten puree en/of verse tomaten

1 flinke winterwortel in schijfjes

 

Bereiding

Was de linzen en laat ze 2 uur in warm water weken. Laat ze daarna uitlekken. Voeg 6 koppen water (ong. 1 l.), ui, knoflook en winterwortel toe. Breng aan de kook, doe er een deksel op en laat een half uur sudderen. Voeg tomatenpuree, olijfolie, peper, zout, laurierblad, sinaasappelschil toe en laat de soep nog 10 minuten sudderen (of totdat de linzen zacht zijn). Serveer met witte /rode wijnazijn

Eet bij deze soep bv:

  •  feta, tzatziki of yoghurt
  •  olijven
  •  tonijn uit blik, gerookte zalm, etc.
  •  eventueel (Turks) brood, dit verhoogd wel de hoeveelheid koolhydraten!

Serveer er een frisse salade bij, bv. Griekse salade 

Nagerecht:

  • Fruit
  • Griekse yoghurt, walnoten

 

Smakelijk eten!

 

Per portie:

Kcal 527

Eiwit 27 g

kH    58 g

vet    20 g ( geen verzadigd vet)

ijzer   7,3 mg

vezel 25 g

calcium 125 g

 

GEZONDHEIDSRAAD 2015

Effecten en verbanden met een grote bewijskracht zijn de volgende: „X het gebruik van 130 gram peulvruchten per dag verlaagt het LDL-cholesterol met ongeveer 0,2 mmol/l ten opzichte van tarwe en groente

Toegevoegd op: 02-03-2016 door: Karin